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『穹窿航路‐ 蚕神、彼の地より来訪し桑海を渡り帰還す -』

加藤真史MASASHI KATO

INTRODUCTION

加藤真史による、街の地図とその歴史を織り交ぜて俯瞰で描くシリーズは2022年より始まった。

 

当初は神話の時代から現代へ続く歴史を描いていたが、彼の生活圏でもある多摩地方のフィールドワークを進める中、多摩地方や横浜の歴史と養蚕業が深く交わっていることに着目。今回の展示の中心的なテーマとなっている。

 

かく言う私も多摩美術大学出身者であり、絹で栄えた鑓水(多摩美術大学八王子キャンパス)の土地はよくよく知っている。また弊ギャラリーも横浜三溪園での展示も繰り返し行ってきた。

三溪園は製糸業で財を成した原三渓の庭園だ。

 

私個人の活動としても、今回の彼のテーマは大変興味深く、楽しみに感じている。

 

石井弘和

Masashi Kato began this series in 2022 with a bird's eye view of a city, interweaving a map of the city and its history.

Initially, he depicted the history of the city from the mythical age to the present day, but while conducting fieldwork in the Tama region, where he lives, he noticed that the history of the Tama region and Yokohama are deeply intertwined with the sericulture industry. This is the central theme of this exhibition.

As a graduate of Tama Art University, I am familiar with the area of Yarimizu (Tama Art University Hachioji Campus), which prospered from the silk industry. Our gallery has also repeatedly exhibited at Sankeien Garden in Yokohama.
Sankeien is the garden of Sankei Hara, who made his fortune in the silk industry.

As for my own activities, I find his theme very interesting and look forward to seeing his work.

Hirokazu Ishii

INFORMATION

『穹窿航路‐ 蚕神、彼の地より来訪し桑海を渡り帰還す -』

加藤真史 // MASASHI KATO

【​第1期】

[日程]

2024年9月10日(火)〜9月16日(月)

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[開廊時間]

11〜19時

(初日16時開始・最終日16時終了)​

[休廊日]

​なし

[場所]

横浜市民ギャラリーあざみ野 展示室2A

[住所]

横浜市青葉区あざみ野1-17-3 アートフォーラムあざみ野内

[アクセス]

東急田園都市線「あざみ野駅」東口 徒歩5分

横浜市営地下鉄「あざみ野駅」1・2番出口 徒歩5分

​​

​【第2期】

[日程]

2024年9月27日(金)〜10月6日(日)

​​

[開廊時間]

13〜18時

[休廊日]

​月、火、水、木

[場所]

CRISPY EGG Gallery

[アクセス]

・徒歩

JR横浜線 淵野辺駅北口から徒歩12分

・バス

淵野辺駅北口1番乗り場発「淵30,淵65.淵67.町17.町19」に乗車。「山王」(3分)下車から徒歩1分

・車

駐車場1台分あり

※ 日程及び時間が急遽変更となる可能性があります。ご来場の際にはHP、またはSNSにてご確認ください。

 

地図はこちら

※ 日程及び時間が急遽変更となる可能性があります。ご来場の際にはHP、またはSNSにてご確認ください。

【1st period】

[Dates]

Tuesday, September 10, 2024 - Monday, September 16, 2024

 

[Opening hours]

11:00-19:00 (opening at 16:00 on the first day and closing at 16:00 on the last day)

(opening at 4:00 p.m. on the first day and closing at 4:00 p.m. on the last day)

 

[Closed]

No holidays

 

[Location]

Yokohama Civic Gallery Azamino, Exhibition Room 2A

 

[Address]

Art Forum Azamino, 1-17-3 Azamino, Aoba-ku, Yokohama

 

[Access]

Tokyu Denentoshi Line “Azamino Station” East Exit 5 min. walk

Yokohama Municipal Subway “Azamino Station” 5 min. walk from Exit 1 or 2

 

 

【Second period】

[Dates]

September 27 (Friday) - October 6 (Sunday), 2024

 

[Opening hours]

13:00-18:00

 

[Closed on Mondays, Tuesdays, Wednesdays, and Thursdays]

Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday

 

[Location]

CRISPY EGG Gallery

 

[Access]

Walking distance

12 minutes walk from North Exit of Fuchinobe Station on JR Yokohama Line

Bus

Take “Fuchi 30, Fuchi 65, Fuchi 67, Machi 17, Machi 19” buses departing from Fuchinobe Station North Exit platform 1. Get off at “Sanno” (3 minutes) and walk 1 minute.

By Car

Parking lot for 1 car is available.

The schedule and time may be subject to change at short notice. Please check our website or SNS before coming.

※ The schedule and time may be subject to change at short notice. Please check the website or SNS before coming.

ARTISTS

加藤真史

MASASHI KATO

古代インドより日本に流れてきたという伝説が伝わる蚕神・金色姫。

 

漂着したとされる常陸の海岸の蚕養神社と筑波の蚕影神社(養蚕信仰の中心地)を結び、

近代日本の養蚕業において形作られた絹の道、

そして現代の交通路を合わせて、

近代日本においての重要産業だった養蚕に関するものたち(形而上的な存在である金色姫とその分身ともいえる蚕や絹といった産物)の来訪と帰還の経路を、

現代の関東平野において想像的に連結する。

 

そしてその経路の痕跡(信仰地等)を作家が追体験として辿り、各地の取材を元に絵画を制作する。

 

経路は以下となる。

 

常陸(蚕養神社) →筑波(蚕影神社)→関東諸地域(※今回展示では圏央道と仮定)→八王子(桑都)→絹の道→相模野→横浜

 

観客は展示空間に関東平野を大きく円を描いて横切る「航路」を幻視する。

​2024年 加藤真史

Legend has it that the silkworm goddess, Konjikohime, drifted to Japan from ancient India.

She is said to have drifted ashore, connecting the shrine of sericulture on the coast of Hitachinoku and the shrine of sericulture in Tsukuba (the center of sericulture beliefs),
The silk road that took shape in the sericulture industry of modern Japan,
and the modern transportation routes,
The paths of arrival and return of those related to sericulture, an important industry in modern Japan, such as the metaphysical being “Golden Princess” and her alter egos, the silkworms and silk products,
The paths of their arrival and return are imaginatively linked in the present-day Kanto Plain.

The artist will trace the traces of these routes (places of worship, etc.) and create paintings based on interviews in various locations.

The route is as follows

Hitachi (Silk Shrine) → Tsukuba (Silk Shadow Shrine) → Kanto area (*assumed to be the Ken-O Expressway in this exhibition) → Hachioji (Kuwadou) → Kinu no Michi → Sagamino → Yokohama

The viewer sees in the exhibition space a “route” that crosses the Kanto Plain in a large circle.

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"Surfacing from Depth #5"

2023
紙・色鉛筆
colored pencil,on paper
サイズ可変

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郊外の果てへの旅と帰還 #6 (相模野 - 幻の鉄道)

2023
パネル・紙・水彩・鉛筆・色鉛筆
watercolor, colored pencil, pencil on paper, panel
38 × 45.5 cm

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郊外の果てへの旅と帰還 #7 (相模野の巨人 - 北)

2023
パネル・紙・水彩・鉛筆・色鉛筆
watercolor, colored pencil, pencil on paper, panel
31.8 × 41 cm

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郊外の果てへの旅と帰還 #8(相模野の巨人 - 南)

2023
パネル・紙・水彩・鉛筆・色鉛筆
watercolor, colored pencil, pencil on paper, panel
45.5 × 45.5 cm 

【作家略歴】

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加藤真史

MASASHI KATO

 

CV

1983  愛知県瀬戸市生まれ​​

2012  多摩美術大学大学院美術研究科博士前期課程絵画専攻油画研究領域 修了

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個展

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2024    (予定)「穹窿航路 - 蚕神、彼の地より来訪し桑海を渡り帰還す -」 横浜市民ギャラリーあざみ野 展示室2A(神奈川)

2023   ​「Suburban Undercurrent」 神奈川県立相模湖交流センター アートギャラリー(神奈川)

「Sagamino Undercurrent -相模野を潜行する-」 CRISPY EGG Gallery(神奈川)​

2021   「ATRACE - 垂直の視点の面影 -」 CRISPY EGG Gallery | CRISPY EGG Gallery 2(神奈川)

2020   「Trace the Trace - 僕に踏まれた街と僕が踏まれた街 -」 Hideharu Fukasaku Gallery Roppongi(東京)​

2019   「Surfacing from Depth」 Hideharu Fukasaku Gallery Roppongi(東京)

2018   「舞台裏を観測する」 CRISPY EGG Gallery(神奈川)

2017   「人は歩ける距離のなかにある風景のうちに住んでいる」 アメリカ橋ギャラリー(東京)

2016   「この腕の痛みは自分のものではない」 マキイマサルファインアーツ(東京)

2015   「Between The Lines」 Gallery W(東京)​

2014 「紺青のDiscipline」 GALLERY NIW(東京

「You Think You’re Breathing Air(それは本物の息か)?」 TURNER GALLERY(東京)

2013   「彼女の見た夢」 現代HEIGHTS Gallery DEN(東京)

2012   「雨中に於いて傘をたたむ」 新宿眼科画廊 (東京)​​​

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グループ展

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2022   「Hirasuna Art Movement 2022 パフォーマンス:わたしより大きなりんかくがみえる」 つくばセンタービル1F「co-en」(茨城)

2021   「TAMA VIVANT Ⅱ 2021 - 呼吸のかたち・かたちの呼吸 -」 多摩美術大学八王子キャンパス アートテークギャラリー(東京)

「VOCA展2021 現代美術の展望-新しい平面の作家たち-」 上野の森美術館(東京)

2019   「MODELROOMING × HASHIMOTATION」 アートラボはしもと(神奈川)※アーテイストユニット「風景のありか」として参加https://fuukeinoarika.wixsite.com/home

「The Optic nerve and The Devices」 CRISPY EGG Galley(神奈川)

「アーツ・チャレンジ2019」 愛知芸術文化センター(愛知)

2017 「気配 - けはひ -」 フェイアートミュージアム ヨコハマ(神奈川)

「第20回 岡本太郎現代芸術賞展」 川崎市岡本太郎美術館(神奈川)

2016 「Gallery Selection」 マキイマサルファインアーツ(東京)

2012 「脳に映るは移る日蝕」 アキバタマビ21(東京)

「日常の変容」 BankART Studio NYK(神奈川)​​

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Art Fair

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2022 「3331 ART FAIR 2022」(CRISPY EGG Galleryより出展) 3331 Arts Chiyoda(東京)

2018 「Selected Art Fair 2018 蒐集衆商」(CRISPY EGG Galleryより出展) スパイラルガーデン(東京)​

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受賞 | 入選

 

2022 「3331 ART FAIR 2022」 コレクタープライズ  KaceK氏[KaceK賞] | 馬場兼伸氏[B2A賞]

2021 「VOCA展2021 現代美術の展望-新しい平面の作家たち-」 出展

2019 「アーツ・チャレンジ2019 」 入選

2017 「第20回 岡本太郎現代芸術賞」  入選

[Biography]

MASASHI KATO

 

CV

1983  Born in Seto City, Aichi Prefecture, Japan​

2012  Completed master’s degree course at Tama Art University (M.A. Fine Art, Oil Painting)

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Solo Exhibitions

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2024   (Upcoming) "The Arc Voyage - Silkworm Goddess, Coming from her Land, Crosses Mulberry Sea and Return -" Yokohama Civic Gallery Azamino Exhibition Room 2A, Kanagawa

2023   "Suburban Undercurrent"  Kanagawa Prefectual Sagami Lake Exchange Center Art Gallery, Kanagawa

"Sagamino Undercurrent - Submarine the Suburbs -"  CRISPY EGG Gallery, Kanagawa​​

2021   “ATRACE - A Trace of the Vertical Perspective -”  CRISPY EGG Gallery | CRISPY EGG Gallery 2, Kanagawa​

2020   ”Trace the Trace - The Town where I Made a Trace, and the Town where I Was Made a Trace -”  Hideharu Fukasaku Gallery Roppongi,Tokyo

2019   ”Surfacing from Depth” Hideharu Fukasaku Gallery Roppongi,Tokyo

2018   “Observe the Backstage”  CRISPY EGG Gallery, Kanagawa

2017   “We Live in Scenery Where We Can Walk Around”  America-Bashi Gallery,Tokyo

2016 “This Is Not My Ache of My Arms”  Makii Masaru Fine Arts, Tokyo

2015 “Between the Lines”  Gallery W, Tokyo

2014 “Prussian Blue Discipline”  Gallery NIW, Tokyo

“You Think You’re Breathing Air?”  Turner Gallery, Tokyo​​

2013 “A Nightmare that She Had”  Gendai Heights Gallery DEN, Tokyo

2012 “When I Fold the Umbrella in the Rain”  Shinjuku Ophthalmologist Gallery, Tokyo​

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Group Exhibitions

 

2022   “Hirasuna Art Movenent 2022 performance : I can perceive outlines larger than me”  Tsukuba Center building 1F "co-en", Ibaraki

2021   “TAMA VIVANT Ⅱ 2021”  Tama Art University Hachioji Campus Art-Theque Gallery, Tokyo

“The Vision of Contemporary Art 2021”  The Ueno Royal Museum, Tokyo​

2019   “MODELROOMING × HASHIMOTATION”  Art Laboratory Hashimoto, Kanagawa

※Participated in the exhibition as a member of the Artist Unit "Fuukei no Arika (Where the Landscape is)".

 https://fuukeinoarika.wixsite.com/home

“The Optic nerve and The Devices”  CRISPY EGG Gallery, Kanagawa

“ARTS CHALLENGE 2019”  Aichi Arts Center, Aichi​​

2017 “KEHAHI”  FEI ART MUSEUM YOKOHAMA, Kanagawa

“The 20th Exhibition of the Taro Okamoto Award for Contemporary Art”  Taro Okamoto Museum of Art, Kawasaki​

2016 “Gallery Selection”  Makii Masaru Fine Arts, Tokyo

2012 “Eclipse : Notice the Sign in Your Brain.”  AKIBATAMABI21, Tokyo

“The Changes of Everyday”  BankART Studio NYK, Kanagawa​​

Art Fair

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2022   "3331 ART FAIR 2022" (Exhibited from CRISPY EGG Gallery) 3331 Arts Chiyoda, Tokyo

2018   "Selected Art Fair 2018 SHU SHU SHU SHO" (Exhibited from CRISPY EGG Gallery) Spiral Garden, Tokyo​

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Award | Selected

 

2022 “3331 ART FAIR 2022”  Collector Prize  KaceK[KaceK Prize] | Baba Kanenobu [B2A Prize]

2021 “The Vision of Contemporary Art 2021”  Exhibited

2019 “ARTS CHALLENGE 2019”  Selected

2017 “The 20th Exhibition of the Taro Okamoto Award for Contemporary Art”  Selected​

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