top of page
IMG_2861 (1).jpg

『風景D』

千原真実
MAMI CHIHARA

INTRODUCTION

「私が熊本の実家に帰郷した際、1年ぶりに地方にある祖母の家へと寄ることがありました。築200年の古いその家は1年半前の熊本地震の影響で半壊し、誰も住んでいないため、中へは入りませんでした。

そして久しぶりに見たその家の周りは、横を通り過ぎただけでしたが、数年前から進んでいた高速道路建設の影響で、家のすぐ隣りに高速道路が通り、周りにあった建物がなくなって綺麗に整備されていました。そこは祖母の家だけがポツンと建ち、見たことのないガランとした光景でした。私はこれまで家の中しか知らなかったのが、初めて外壁や全体の形、大きさや外から見た古さなどを知ることができました」

 

「ちいさいおうち」展(2017)千原真実ステートメントより一部抜粋

 

千原は対象とその対象の外側との関係性を問いかける試みを行なっている。

 

私が千原に初めて展示を依頼したのが2017年。

作家から作品についての話を伺った際「作品を通してであれば理解できるが、生活の中で実感することはあるのだろうか」ということをなんとなく思っていたように記憶している。

千原の表現は、素材からキャプションにまで至るまで巧みに意図が編み込まれた形而上学的なものかもしれないと受け取っていた。

 

展示から数年が経ち、折に触れ彼女の作品を鑑賞するにつれ、今なら千原の作品世界を少し実感できるのかもしれないと思うようになってきた。

 

卑近な例で恥ずかしいのだが、リモート会議はそれをよくよく実感した一例だった。

 

コロナ禍を経て随分と市民権を得たが、初めはこの新しいコミュケーション方法に戸惑った人も多くいたことだろう。

擬似的な会議室に並べられた複数の窓と顔。ここではとにかく「普通の会話」というものが思うようにいかない。どこを見たらいいかわからないので自分の顔ばかり見てしまうし、ゆえに相手が話すタイミングもよくわからないから、自分がいつ話したらいいのかどうかもなかなか掴めない。事務的な内容であれば司会進行のもと進むので徐々に慣れてくるが、雑談のようなどうでもいい会話だと、まるで度の合わない眼鏡と安いヘッドホンをしているようで、どうにもこうにも不自由なのだ。

リモート会議はいつも雑談もなく挨拶からすぐに議題が始まる。部屋の電灯が悪いのか?カメラの設定が悪いのか?皆の表情は明るすぎたり暗すぎたりして、何を意味しているのかわからない。声もマイクを通したキリキリした不快な音で聴いているだけで疲れてくる。

ようやく会議が終わり、雑談タイムかな?と思っていると皆、間が持たないのか、会議終了とともに「ありがとうございました」と早々に打ち切られてしまう。

皆、さっさとこの不自由な拘束衣を脱ぎ捨てたいのだな、と思い、私はさっさとブラウザを立ち上げる。

 

多くの人はリモートで仕事を行うことに順応していったようだが、私の仕事上、会議なども多いわけではないため、結局違和感を拭えずに今にきてしまった。

 

ネットやコンピューターに順応した人々は、音やテキストのみをパッケージしたデジタルデータだけで十分コミュニケーションをできると思い込んでいたし、私も若い頃からインターネットを楽しんでいたのでそう信じていた。しかし、人間は想像以上に音やテキスト以外の情報を、同じ空間を共有しつつ、その話者の呼吸だとか、ちょっとした手の動きとか、匂いや一瞬の目の動きなども様々な情報を取り込んだ上でコミュニケーションを取っているのだなあ、と痛感した事例だった。

 

「対象とその対象の外側との関係性」を問いかける千原の試みに、生活の実感を持って理解した瞬間だった。

 

もちろん、千原の作品で語られていることは、もっと触れるか触れないかなわからないほどの僅かな感触のようなものであると思うので、この私の実感とはほど遠いものだとは理解している。が、全く違うものでもないだろうとも思う。

 

 

あれから7年ほどが経ち、前回からより幅の広い作品の展開を見せる千原の作品を再び見られることは素直に楽しみだし、また皆様にご紹介できることを嬉しく思う。

 

2024年3月

石井弘和

“When I went back to my hometown in Kumamoto, I had a chance to drop by my grandmother's house in a rural area for the first time in a year. I did not go inside that 200-year-old house because it was half destroyed by the Kumamoto earthquake a year and a half ago and no one lives there.

 

And I had not seen the area around the house for a long time. I had only passed by the side of the house, but due to the construction of an expressway that had been underway for several years, the expressway passed right next to the house, and the surrounding buildings were gone and the area was beautifully landscaped. Only my grandmother's house stood there, and it was a garish scene I had never seen before. I had only known the inside of the house, but for the first time I could see the exterior walls, the overall shape, the size, and how old it looked from the outside."

 

Excerpt from Mami Chihara's statement for the exhibition "Chiisai Ouchi" (2017)

 

Chihara attempts to question the relationship between the object and the outside of the object.

 

I first commissioned Chihara to exhibit in 2017.

When the artist talked to me about his work, I remember thinking something along the lines of, "I can understand it through his work, but do I ever really feel it in my life?

I had taken it that Chihara's expression might be metaphysical, with his intentions skillfully woven into everything from the materials to the captions.

 

Now that several years have passed since the exhibition, and I have been viewing her works from time to time, I have come to think that I might be able to experience a little of the world of Chihara's works now.

 

I am ashamed to say that this is a rather crude example, but the remote conference was one instance in which I realized this very well.

 

Although it has become much more civilized after the Corona disaster, many people must have been puzzled by this new method of communication at first.

Multiple windows and faces arranged in a pseudo conference room. In any case, "normal conversation" did not go as smoothly here as one would like. Since you don't know where to look, you end up looking at your own face, and since you don't know when the other person is speaking, it is difficult to know when you should speak or not. I can gradually get used to the moderator's guidance on administrative matters, but when it comes to small talk, I feel as if I am wearing glasses that don't fit and cheap headphones, which is inconvenient.

Remote meetings always start with no chit-chat and the agenda begins immediately after the greeting. Is the light in the room bad? Is it the camera settings? Everyone's expressions are either too bright or too dark, and it's hard to tell what they mean. The voices sounded unpleasant and shrill through the microphone, and I was getting tired just listening to them.

Finally, the meeting is over and it's time to chat. But when I thought it was time for chit-chat, I was told that the meeting was over and that everyone was dismissed with a quick, "Thank you very much" as if they had no more time.

I quickly launch my browser, thinking that everyone wants to get out of this crippling straitjacket as soon as possible.

 

Many people seemed to adapt to working remotely, but since my work does not involve many meetings, I eventually came to this point without being able to shake off the feeling of discomfort.

 

People who had adapted to the Internet and computers assumed that digital data packaged only with sound and text would be sufficient for communication, and I believed so because I had been enjoying the Internet since I was young. However, this case made me realize that human beings communicate with more information than I had imagined, including the speaker's breathing, slight hand movements, smells, and momentary eye movements, while sharing the same space.

 

It was a moment when I understood Chihara's attempt to question "the relationship between the object and the outside of the object" with a real sense of life.

 

Of course, I understand that what Chihara describes in his works is more like a slight feeling that may or may not be touched, and therefore, it is far from what I really feel. I understand that this is far from what I really feel, but I am sure that it is not completely different from what I feel.

 

 

It has been about seven years since then, and I am honestly looking forward to seeing Chihara's works again, which show a wider range of development since the last time I saw them, and I am happy to be able to introduce them to you again.

 

March 2024

Hirokazu Ishii

INFORMATION

『風景D』

千原真実 // MAMI CHIHARA

[日程]

2024年3月31日(日)〜4月20日(土)[月火水木は休み]

[場所]

CRISPY EGG Gallery(新店舗)

神奈川県相模原市中央区淵野辺本町1-36-1(グレーの建物)

(上記住所は新住所のため、カーナビやGoogleの住所検索では見つからない場合があります。その場合は相模原市中央区淵野辺本町1-33-4にて検索してください)

[時間]

13時〜18時

[アクセス]

・徒歩

JR横浜線 淵野辺駅北口から徒歩12分

・バス

淵野辺駅北口1番乗り場発「淵30,淵65.淵67.町17.町19」に乗車。「山王」(3分)下車から徒歩1分

・車

駐車場1台分あり

※ 日程及び時間が急遽変更となる可能性があります。ご来場の際にはHP、またはSNSにてご確認ください。

 

地図はこちら

※ 日程及び時間が急遽変更となる可能性があります。ご来場の際にはHP、またはSNSにてご確認ください。

[Dates]

March 31 (Sunday) - April 20 (Saturday), 2024 [closed on Monday, Tuesday, Wednesday and Thursday].

[Location]

CRISPY EGG Gallery (new store)

1-36-1 Fuchinobe Honmachi, Chuo-ku, Sagamihara-shi, Kanagawa (gray building)

(The above address is the new address and may not be found by car navigation or Google address search. In that case, please search at 1-33-4 Fuchinobe Honmachi, Chuo-ku, Sagamihara-shi, Kanagawa)

[Hours]

1:00 p.m. - 6:00 p.m.

[Access]

【Walking】

12 minutes walk from North Exit of Fuchinobe Station on JR Yokohama Line.

【Bus】

Take "Fuchi 30, Fuchi 65, Fuchi 67, Machi 17, Machi 19" from Fuchinobe station north exit bus stop No.1. Get off at "Sanno" (3 minutes) and walk 1 minute.

【Car】

Parking lot for 1 car is available.

The schedule and time may be subject to change at short notice. Please check the website or SNS before coming.

※ The schedule and time may be subject to change at short notice. Please check the website or SNS before coming.

ARTISTS

千原真実

MAMI CHIHARA

STATEMENT

「風景D」

 

私は近年絵と絵のまわりをテーマにコラージュなどの技法を使って「風景」というタイトルの作品を制作している。私の作品の「風景」とは、どこかの場所をあらわす「風景画」ではなくて、画面上に創り出されていくどこにもない「風景」である。私にとって「風景」をつくることはまっさらな壁やキャンバスに空間を生み出すことであり、身の回りのいくつもの物質的な境界がある中に「風景」を通じて何らかの繋がりをもたらすことである。

今回の作品は、ギャラリーの壁である有孔ボードをモチーフに、コラージュに加えて行為や痕跡などのプロセスが風景の一部に変換されていくことで、物質と絵としてのイメージが両立する作品を試みている。

2024年3月

千原真実

"Landscape D"

 

In recent years, I have been creating works titled "Landscape" using collage and other techniques based on the theme of painting and its surroundings. The "landscape" in my work is not a "landscape painting" that depicts some place, but a "landscape" that is created on the canvas and is not found anywhere else. For me, creating a "landscape" is to create a space on a blank wall or canvas, and to bring some kind of connection through "landscape" to the many material boundaries around us.

In this work, using the perforated board of the gallery wall as a motif, I am attempting to create a work in which the material and the pictorial image are both compatible through the transformation of processes such as actions and traces into part of the landscape in addition to collage.

Mami Chihara

「黒い屋根のいえ」/2017.アクリル絵の具,キャンバス,木材.470x450mm 

「Sanposya」(practice piece)/2020.Inkjet,acrylic.canvas.180x140mm

『ちいさいおうち』展示風景

「Untitled」/2017.木材,キャンバス,布.可変

「白い屋根の家」/2017.アクリル絵の具,キャンバス,木材. 240x280mm(『ちいさいおうち』展示風景)

【作家略歴】

千原真実

 

1985 熊本県出身

2008 東京造形大学造形学部美術学科絵画専攻卒業

          東京都在住

 

[Group exhibition]​

2015  art area project 2015「SUPER OPEN STUDIO」

    REV、神奈川 

2016  art area project 2016「SUPER OPEN STUDIO」

    REV、神奈川 

2017 art area project 2017「SUPER OPEN STUDIO」

    REV、神奈川 

2018 art area project 2018「SUPER OPEN STUDIO」

    REV、神奈川 

2019 art area project 2019「SUPER OPEN STUDIO」

    REV、神奈川 

2020  「雨足に沿って 舵をとる」

    アキバタマビ21、東京

2023 「第26回岡本太郎現代芸術賞展」

     川崎市岡本太郎美術館、神奈川

2023  Artist's Network FUKUOKA 2023

      第2部「ニュー・ニューウェーブ・フクオカ」

    黄金町エリアマネジメントセンター、神奈川

2023 「七月の壁の影」

​    黄金町エリアマネジメントセンター 、神奈川

2023 造形思考1「現在の手ざわり」

    東京造形大学附属美術館、東京

2023 「玉島コラージュ」

​    遊美工房、岡山

2024 「VOCA展2024 現代美術の展望-新しい平面の作家たち」

    上野の森美術館、東京

[Solo exhibition]​

2015 「トーキョーワンダーウォール都庁 2015」

   東京都庁第一本庁舎3階南側空中歩廊、東京

2017「ちいさいおうち」

   CRISPY EGG GALLERY、神奈川

​2018「Oscillate/deviate」

​   トーキョーアーツアンドスペース本郷、東京

2021「風景、片鱗」

   熊本市現代美術館、熊本

​2023「四角形につなぐ」つなぎ美術館、熊本

 

 

[受賞歴]

2015 トーキョーワンダーウォール 2015  

    トーキョーワンダーウォール賞 

[Biography]

Mami Chihara

Born in Kumamoto, JAPAN

2004 - 2008 Tokyo zokei university​

Lives & works in Tokyo

 

 Exhibitions

[Group exhibition]

2015  art area project 2015「SUPER OPEN STUDIO」

    REV、Kanagawa

2016  art area project 2016「SUPER OPEN STUDIO」

    REV、Kanagawa

2017  art area project 2017「SUPER OPEN STUDIO」

    REV、Kanagawa

2018  art area project 2018「SUPER OPEN STUDIO」

    REV、Kanagawa

2019  art area project 2019「SUPER OPEN STUDIO」

    REV、Kanagawa

2020 「Steering along with tempo of rain.」

    AKIBATAMABI21、Tokyo

​2023 「The 26th Exhibition of Taro Okamoto Award for Contemporary Art」

    Taro Okamoto Museum of Art Kawasaki、Kanagawa

2023  Artist's Network FUKUOKA 2023「New new wave Fukuoka」

    Koganecho area management center SiteA gallery、Kanagawa

2023 「Behind the wall of July」

    Koganecho area management center SiteA gallery、Kanagawa

2023 「Creative Thinking A Modern Touch」

    Tokyo Zokei University Art Museum、Tokyo

​2023 「Collage of Tamashima」

    Yumi Kobo、Okayama

2024       "VOCA Exhibition 2024: Prospects for Contemporary Art - Artists of the New Flat Surface"
    The Ueno Royal Museum, Tokyo, Japan

 

     

[Solo exhibition]
2015 「Tokyowonderwall  2015」

    Tokyo-Tocho、Tokyo

2017 「The Little House」

    CRISPY EGG GALLERY、Kanagawa

2018 「Oscillate/deviate」

​     Tokyo Arts and Space Hongo、Tokyo

​2021 「glimpse of landscape」

     Contemporary Art Museum Kumamoto、Kumamoto

2023 「Imagining a square」

    TUNAGI Art Museum、Kumamoto

 

[Awards] 

2015 Tokyowonderwall 2015

bottom of page